Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (1)

UGent (1)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)

2010 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Feiten en fabels over drugs bij jongeren tussen de 15-18 jaar in de Brugse regio : samen op zoek naar een methode om fabels te ontkrachten
Author:
Year: 2010 Publisher: Gent Arteveldehogeschool, Opleiding Sociaal Werk

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
The use of learning strategies by student interpreters for note-taking skills in consecutive interpreting
Authors: --- ---
Year: 2013 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstellingen: Deze verkennende studie onderzoekt wat tolkstudenten van de Master in het tolken en het Postgraduaat Conferentietolken aan Hogeschool Gent bewust ondernemen om hun notitievaardigheden bij consecutief tolken te optimaliseren. De actieve rol in het leerproces van de tolkstudent is immers van groot belang, omdat een goede notitietechniek naast veel tijd en oefening buiten de colleges ook een persoonlijke bijdrage van de tolkstudent vergt. Middelen of methode: Op basis van de taxonomie van Oxford (1990) werd een enquête opgesteld om te onderzoeken in welke mate de masterstudenten en postgraduaatstudenten leerstrategieën gebruiken om hun notitietechniek te optimaliseren. Leerstrategieën zijn immers een uitstekend hulpmiddel voor een geslaagd leerproces. Om het onderzoek af te bakenen werd voor de masterstudenten enkel het eerste semester van academiejaar 2012-2013 onderzocht; voor de postgraduaatstudenten werd enkel gevraagd naar het gebruik van leerstrategieën tijdens de masteropleiding van 2011-2012 en de postgraduaatopleiding van 2012-2013. Resultaten: Uit het onderzoek blijkt ten eerste dat zowel masterstudenten als postgraduaatstudenten inderdaad leerstrategieën gebruikten om hun notitietechniek te optimaliseren. In tegenstelling tot wat verwacht wordt op basis van de literatuur (Leermakers, 1996 en Geerlings & van der Veen, 2009) werd vervolgens duidelijk dat het gebruik van leerstrategieën of de combinatie ervan voor meerdere studenten niet tot succesvol leren leidde, aangezien zij geen positieve examenresultaten behaalden. Ook waren er studenten die geen leerstrategieën toepasten en toch positieve examenresultaten behaalden. Volgens Choi (2006) gebruiken minder ervaren tolkstudenten andere leerstrategieën dan meer ervaren tolkstudenten en volgens Abuín González (2004) minder ervaren tolkstudenten minder strategieën dan meer ervaren tolkstudenten. Er werd daarentegen ontdekt dat masterstudenten en postgraduaatstudenten dezelfde en dus ook even veel leerstrategieën hanteerden. Hierbij kan worden opgemerkt dat postgraduaatstudenten wel vaker leerstrategieën gebruikten dan masterstudenten. Ten slotte werd vastgesteld dat masterstudenten over het algemeen leerstrategieën even frequent gebruikten tijdens twee verschillende evaluatieperioden, terwijl dat de postgraduaatstudenten de leerstrategieën aanzienlijk frequenter toepasten tijdens de tweede evaluatieperiode. Gezien het zeer beperkt aantal onderzoeksresultaten kunnen er echter weinig conclusies worden getrokken en is verder onderzoek noodzakelijk.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by